Consent mode v2 – kary finansowe i ochrona prywatności - wszystko, co musisz wiedzieć - bcweb.pl
Nasza strona używa ciasteczek (cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Za pomocą ustawień przeglądarki możesz określić warunki ich przechowywania.

Consent mode v2 – kary finansowe i ochrona prywatności - wszystko, co musisz wiedzieć

Consent mode v2 – kary finansowe i ochrona prywatności - wszystko, co musisz wiedzieć 



Ochrona prywatności i bezpieczeństwo internautów budzą coraz większe zainteresowanie prawodawców. Akt o rynkach cyfrowych (ang. Digital Markets Act), który wszedł w życie z dniem 6 marca 2024 roku, wprowadził istotne zmiany w zakresie gromadzenia danych o użytkownikach przez właścicieli serwisów internetowych oraz prowadzenie działań z zakresu remarketingu. Zobacz, dlaczego wdrożenie tzw. Consent Mode v2 jest takie ważne i jak przygotować się na zmiany w kontekście wdrożenia mechanizmu Google.

Czym jest Consent Mode v2 i kiedy wchodzi w życie? 

Consent Mode v2 to aktualizacja pierwotnego trybu zgody Google zaprojektowana w celu dostosowania przepisów unijnych dotyczących prywatności i ochrony konsumentów. To istotny mechanizm dla wszystkich jednostek korzystających z usług przeglądarki do śledzenia zachowań użytkowników na terenie Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

 Zaktualizowana wersja Google Consent Mode powinna zostać wdrożona do marca 2024 roku przez wszystkie serwisy wyświetlające reklamy bądź monitorujące zachowania internautów. Dzięki temu witryny będą mogły dalej korzystać z funkcji personalizacji reklam, prowadzić działania remarketingowe oraz dokonywać pomiaru konwersji. 

Ochrona prywatności i bezpieczeństwo w Internecie 

Consent Mode v2 obejmuje dwa typy wdrożeń – podstawowy tryb zgody (Basic Consent Mode) oraz zaawansowany tryb zgody (Advanced Consent Mode). W pierwszym przypadku tagi Google są blokowane domyślne aż do chwili wyrażenia zgody przez internautę. Do tego momentu pliki cookies oraz inne formy śledzenia nie zostaną załadowane w witrynie. 

Tryb zaawansowany oznacza natomiast, że tagi są ładowane w chwili wejścia użytkownika na stronę (jeszcze przed wyrażeniem zgody). Dzięki temu serwis może pobierać określone dane analityczne, które nie naruszają prywatności internauty. 

Brak trybu zgody – kary finansowe, ale nie tylko 

Brak wdrożenia Consent Mode v2 niesie za sobą wiele poważnych konsekwencji, począwszy od blokady listy odbiorców w Google Ads, przez zatrzymanie kampanii remarketingowych, aż po kary finansowe.

Zobacz, jakie konsekwencje prawne czekają Cię w przypadku niewypełnienia obowiązku nałożonego przez prawodawcę lub niepoprawnej implementacji skryptu i niewłaściwego skonfigurowania banera: 

  • Kary finansowe – Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) jest uprawniony do nałożenia kar pieniężnych za niezgodność z przepisami o ochronie danych. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może nałożyć przy tym karę w wysokości do 3% przychodu z poprzedniego roku obrotowego. 
  • Skargi i pozwy sądowe – w przypadku obaw o naruszenie prawa prywatności użytkownicy będą mogli zażądać odszkodowania. Wejście na drogę sądową wiąże się z dodatkowymi opłatami oraz koniecznością wypłaty potencjalnego odszkodowania.
  • Zawieszenie przetwarzania danych – stwierdzenie naruszenia przepisów dotyczących prywatności wiąże się ze wzmożoną kontrolą serwisów. Organy regulacyjne mogą zawnioskować o poddanie witryny ciągłemu nadzorowi i zobowiązać do wykonywania regularnych audytów, które stanowią spore obciążenie dla budżetu. 

Jak widzisz, niespełnienie obowiązku zaimplementowania Consent Mode v2 może być tragiczne w skutkach. Nie tylko naruszysz przepisy o ochronie danych osobowych, ale także nie będziesz mógł korzystać z niektórych usług oferowanych przez Google, które są niezbędne do prawidłowego konfigurowania kampanii reklamowych.

Ograniczenia funkcji kampanii reklamowych 

Consent Mode v2 umożliwia reklamodawcom prowadzenie kampanii, szanując przy tym prywatność użytkowników. Brak zgody na śledzenie powoduje, że mają ograniczony dostęp do danych osobowych oraz behawioralnych. Oznacza to, że nie mogą dokładnie targetować reklam na podstawie zachowania użytkownika ani wykorzystywać szczegółowych informacji demograficznych. W konsekwencji kampanie reklamowe mogą okazać się mało efektywne i nie docierać do osób realnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. 

Utraty danych statystycznych w GA4 

Gdy tryb zgody jest włączony, tagi Google Analytics automatycznie dostosowują swoje działanie w zależności od zgód udzielonych przez użytkownika. Przykładowo, jeśli użytkownik nie wyrazi zgody na przechowywanie plików cookies, GA4 nie będzie ich używać do zbierania danych. Bez trybu zgody, jeśli użytkownik nie wyrazi zgody, dane te mogą być całkowicie zablokowane, co prowadzi do utraty cennych informacji.

Consent Mode v2 – wdrożenie na stronie i sklepie internetowym 

Skoro już wiesz, że wdrożenie Consent Mode v2 jest nieuniknione, musisz zastanowić się, jak zrealizować ten obowiązek. Możesz to zrobić samodzielnie, niemniej cała procedura jest dość złożona, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie prac specjalistom. 

Jak przebiega wdrożenie Consent Mode v2 na stronie? Podstawowym działaniem jest zaktualizowanie lub zainstalowanie odpowiednich skryptów na stroni internetowej zgodnie z wytycznymi. W dużym uproszczeniu składa się z kilku etapów: 

  1. Wybierz platformę do zarządzania zgodami CMP. W większości przypadków to płatne rozwiązania, niemniej małe witryny internetowe często mogą skorzystać z wersji bezpłatnej.
  2. Przenieś kody śledzące do GTM. Jeżeli wszystkie kody nie są w menedżerze tagów Google’a musisz je zainstalować z wykorzystaniem GTM, usuwając wcześniejsze kody umieszczone w kodzie strony.
  3. Zsynchronizuj GTM z CMP, a następnie zainstaluj tag platformy CMP w GTM za pomocą gotowego szablonu. 
  4. Skonfiguruj zgody w GTM. Tagi śledzące skonfiguruj w taki sposób, aby uruchamiały się pod warunkiem udzielenia zgody. Sprawdź, czy tagi Google działają w trybie Consent Mode V2.

Jak widzisz, cały proces wymaga technicznego przygotowania i znajomości zasad analityki internetowej. Wdrożenie musi przebiegać zgodnie z zaleceniami Google – w innym przypadku stracisz czas, kampanie remarketingowe i konwersje. 

Consent mode v2 dla Wordpress 

Instalacja Google Consent Mode v2 na platformie WordPress wymaga dużej precyzji, aby zagwarantować zgodność z przepisami unijnymi dotyczącymi prywatności użytkowników. Jeśli jesteś zaznajomiony z instalacją i konfiguracją pluginów WordPress oraz masz czas na zapoznanie się z dokumentacją i dostosowaniem ustawień, możesz zrobić to samemu. Jeżeli nigdy wcześniej nie wykonywałeś podobnych prac, zdecydowanie lepiej powierzyć realizację tych usług specjalistom. 

Consent mode v2 dla Prestashop 

Prestashop nie posiada wbudowanej obsługi Consent Mode, dlatego użytkownicy muszą wdrożyć narzędzie przy pomocy modułów, np. EU Cookie Law GDPR (Blokada) bądź ręczne wdrożenie poprzez dodanie kodu JavaScript do witryny. Należy przy tym zaznaczyć, że zaimplementowanie rozwiązania w sklepie internetowym może być bardziej złożone niż na standardowej stronie internetowej. Z tego względu rekomendujemy skorzystanie z usług programisty. 

Consent mode v2 dla QucikCMS + QuickCART 

Podobnie jak w przypadku PrestaShop nie istnieje gotowy moduł Consent Mode v2 dla QuickCMS i QuickCART. W takiej sytuacji można skorzystać z dostępnych opcji konfiguracji w QuickCMS i QuickCART, aby dostosować ustawienia dotyczące zezwoleń cookie i ochrony prywatności do swoich potrzeb lub skorzystać z usług programisty. 

Zarządzanie zgodami to coś więcej niż wymóg prawny. Jeżeli nie chcesz tracić szansy na prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych, nie możesz lekceważyć tego obowiązku. Nie wdrożyłeś jeszcze narzędzia Consent Mode v2 na swojej stronie? Skontaktuj się z nami, a my zajmiemy się Twoją witryną!

 

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Agencja Marketingowa Filip Bartnicki
NIP: 822 235 18 56
W sprawie pracy zapraszamy do kontaktu pod adresem: 
rekrutacja@bcweb.pl
Chcesz zacząć?

Czekamy na wiadomość!

informacją o administratorze i przetwarzaniu danych
informacją o administratorze i przetwarzaniu danych