Powiedzmy, że masz małą lub średnią firmę. Wiedziałeś, jak ważna jest reklama w sieci i że bez niej trudny jest obecnie rozwój biznesu - jak nie można Cię znaleźć w internecie, to jakby Cię w ogóle nie było. Dlatego właśnie zleciłeś agencji reklamowej stworzenie profesjonalnej witryny. Project manager tworząc koncept realizacji oczywiście zaproponował Ci dodanie sekcji z blogiem….
Historia Twojego (nie)blogowania
...a Ty prawdopodobnie odpowiedziałeś: “Na razie nie mamy żadnych tekstów, które moglibyśmy tam umieścić, ale w przyszłości na pewno się tym zajmiemy”. Mamy rację? Nasz project manager twierdzi, że to częsta odpowiedź. Ale pójdźmy dalej. Zgodziłeś się na stworzenie tej sekcji. Grafik ją zaprojektował, programista zakodowował, a Ty za nią zapłaciłeś i poprosiłeś o tymczasowe nieujawnianie jej na stronie www. Odłożyłeś prowadzenie bloga “na potem”, które wciąż nie nadchodziło.
To nie jedyny scenariusz. Być może miałeś kilka tekstów, które mogłyby ewentualnie znaleźć się na blogu, umieściłeś je. Powiedziano Ci, że to ważne, by wstawiać na stronę internetową wartościowy content, byłeś zmotywowany. Jednak obowiązki związane z prowadzeniem firmy sprawiły, że Twój zapał opadł, zapomniałeś o regularności i całkiem nie po drodze było Ci z pisaniem tekstów. A może w ogóle pomyślałeś, że blog nie jest taki ważny i że posiadanie strony internetowej w zupełności wystarczy? Niestety nie wystarczy. Potrzebne są dodatkowe działania, które sprawiają, że witryna jest “żywa” - widoczna w sieci, lubiana przez roboty wyszukiwarki, łatwa do znalezienia przez klientów. Prowadzenie bloga w tym naprawdę pomaga!
Blog to darmowa i skuteczna reklama
Mike Kappel w swoim artykule dla Forbesa oszacował, że firmy, które zajmują się prowadzeniem bloga mają o 55% większy ruch na stronie niż firmy bez bloga1. A czy właśnie nie o ruch tutaj chodzi? Prawdopodobnie nie ma lepszego sposobu na naturalne kierowanie ruchu niż regularnie umieszczanie wartościowych treści. Umówmy się - tworzymy stronę www i jeden jedyny raz zajmujemy się tworzeniem opisów do poszczególnych sekcji (“O nas”, “O firmie”, “Czym się zajmujemy?”). To treść, która jest pasywna, czyta się ją raz i zostawia. Teksty na blogu są lżejsze, bardziej potoczne, przyjemniejsze dla czytającego. Mogą być bardziej rozbudowane i konkretniej podejmujące aktualne zagadnienie, na którym chcemy się skupić. Naturalny sposób kierowania ruchu na stronę jest także dużo bardziej ceniony przez klientów - za artykułami stoi człowiek, któremu zależy na tym, by podzielić się swoją wiedzą, by pomóc klientom w podjęciu decyzji zakupowej. Trudno doszukać się tak przyjaznych intencji w płatnych optymalizacjach czy reklamach (które mają inne ważne zalety, jednak podmiotowości siłą rzeczy trzeba im zazwyczaj odmówić).
Budowanie autorytetu
Jeśli prowadzisz blog i umieszczasz tam wartościowy content, uchodzisz za specjalistę w swojej branży i klientom jest łatwiej Ci zaufać. Jeśli istnieje strona internetowa firmy z blogiem (kompetentnie prowadzonym) i strona firmy o podobnych usługach, ale bez bloga, nie ma raczej wątpliwości, że klient wybierze tę pierwszą. Blog to forma reklamy, która ma na celu zmniejszanie dystansu między Tobą a klientem, budowanie przyjaznych relacji między Wami. Żywy tekst, który dajesz swoim czytelnikom jest powiedzeniem mu “Cześć, co słychać?”. Jeśli tekst jest dobry, Twój klient odpowie Ci na pytanie. Dopyta o szczegóły, zada kolejne, zasugeruje, żebyś w kolejnych artykułach podjął temat, który go interesuje, a o którym Ty wcześniej nie myślałeś. To pomocne.
Wyszukiwarki lubią blogi
Nie od dziś wiadomo, że Google lubi treści. Oczywiście serwis-gigant musiał przejść długą drogę doskonalenia, a użytkownicy musieli przejść długą drogę zmiany świadomości na temat contentu, ponieważ jego wartość - wbrew pozorom - nie polega jedynie na zachwaszczeniu tekstów słowami kluczowymi. Słowa kluczowe i nagłówki (H1-H6), o których jest wszędzie mowa, są istotne, ale plusy dostaje się także za inne zadania. Wygląda to trochę tak, jak w szkolnych wypracowaniach - treści powinny mieć swoją długość, żeby było jasne, że nie zostały zrobione “na odczepnego”. Muszą mieć wysoką wartość merytoryczną, powinny być NA TEMAT, a za ortografię, styl i gramatykę (ku uciesze polonistów) można dostać ujemne punkty. Oczywiście całość została mocno uproszczona, ponieważ nie dostaje się tu od Google’a jedynek i szóstek, ale mimo to gra jest warta świeczki.
“Think about it: If you were searching something, would you want to comb through pages of search engine results?” - takie pytanie postawił w swoim artykule wspomniany już Mike Kappel, a my zadalibyśmy takie samo. Skoro Google lubi content, to całkiem prawdopodobne, że Twoja witryna ze świetnie prowadzonym blogiem nie będzie na dalszych stronach wyszukiwarki. Nikomu nie będzie się chciało przeczesywać Google’a do szóstej czy siódmej strony, żeby wybrać stamtąd usługi, które go interesują. Więc chyba lepiej, gdy Twoja witryna znajdzie się na pierwszych pozycjach wyszukiwarki, nie sądzisz? Google i inne wyszukiwarki docenią Twoją blogową pracę i pomogą Ci to osiągnąć.
Zyski?
Być może czytając ten artykuł miałeś nadzieję, że zdobędziesz receptę na efektywną i szybką sprzedaż produktów ze swojej oferty, a dowiedziałeś się właściwie jedynie o lepszej widoczności w wyszukiwarce i o budowaniu bliskiej relacji ze swoim potencjalnym klientem. O ile widocznością w Google’u można intuicyjnie wytłumaczyć sobie mechanizm lepszej sprzedaży, o tyle działania polegające na prowadzeniu bloga są mniej oczywiste. I całe szczęście, bo właśnie o to tutaj chodzi. Prowadzenie bloga i stawanie się w oczach czytelników ekspertem w branży jest subtelną i niezwykle pośrednią formą zachęcania do korzystania z Twoich usług. To nienachalna forma reklamy, ale jednocześnie wymagająca czasu. Prowadzenie bloga może niekiedy wydawać się żmudne, nudne i pozbawione nadziei na zyski, ale - nie oszukujmy się - wartościowe relacje buduje się latami. Budowanie bliskości z klientem jest podobne do budowania bliskości w ogóle, w życiu. Jeśli nie włożysz w to wysiłku i serca, nic z tego nie będzie.
1. M.Kappel, 7 Tips For Creating A Conquering Small Business Blog, “Forbes”, 05.2018, [dostęp: 18.04.2019], https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2018/05/16/7-tips-for-creating-a-conquering-small-business-blog/#41c5ad425f37.
Autorka wpisu: Kinga Sabak