Rebranding - co to jest, jak i kiedy skutecznie go przeprowadzić - bcweb.pl
Nasza strona używa ciasteczek (cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Za pomocą ustawień przeglądarki możesz określić warunki ich przechowywania.

Rebranding - co to jest, jak i kiedy skutecznie go przeprowadzić

Rebranding - co to jest?

Rebranding większości z nas kojarzy się ze zmianami wizualnymi firmy - ze zmianą logo, wyglądu strony Internetowej, czy kolorystyki materiałów graficznych. Marki regularnie odświeżają swoją identyfikację wizualną, ponieważ trendy ciągle ewoluują, dlatego równie szybko musi ewoluować to w jaki sposób klienci postrzegają Twoją firmę.

 

Ewolucja logotypu Google na przestrzeni lat 

Rebranding jednak jest czymś znacznie więcej. Poza zmianami w oprawie wizualnej podczas tego procesu często zmienia się całą wizję, wartości, strategię komunikacji, ofertę czy nawet samą nazwę firmy.

Przeprowadzenie skutecznego rebrandingu to proces bardzo złożony, skomplikowany i wymagający zaangażowania wielu osób. Wykonany dobrze pozwoli przyciągnąć nowych klientów, dogonić panujące trendy oraz wyprzedzić konkurencję, jednak wykonany w sposób nieodpowiedni może bardzo negatywnie wpłynąć na sposób odbioru i postrzegania Twojej firmy w sieci.

W dalszej części artykułu postaramy się przedstawić zalety przeprowadzenia rebrandingu oraz jak to zrobić aby był skuteczny.

Rebranding - typy

Rebranding całkowity

Stosowany jest gdy Twoja marka potrzebuje całkowitej przemiany. Zarówno tej wizualnej, jak i zmian w tożsamości, misji, czy wartości.

Doskonałym przykładem całkowitego rebrandingu jest stosunkowo świeża zmiana jaką w swojej firmie wprowadził Mark Zuckenberg. Jego spółka zmieniła nazwę z Facebook na Meta, zmieniła logo, wizję oraz znacznie rozszerzyła swoją działalność. Marka od teraz ma kojarzyć się głównie z Metaverse - cyfrowym światem, oraz rzekomym następcą Internetu.

Przykładem z naszego podwórka jest rebranding firmy Mocny - sprzedawcy opału. Wraz z rozwojem, firma postanowiła wejść do Internetu. Wymagało to zmiany nazwy, logotypu, identyfikacji graficznej oraz całkowicie nowego podejścia do marketingu. “Wkroczenie” marki do sieci oraz rebranding całkowity zrealizowała agencja bcweb.pl.

Rebranding częściowy

Strategia stosowana, gdy chcemy zmienić lub dodać coś do obecnej strategii komunikacji marki bez całkowitej jej zmiany. Może to być odświeżenie starego loga, zmiana sloganu czy na przykład rozpoczęcie działalności ekologicznej w celu poprawy wizerunku firmy.

Przykładem rebrandingu częściowego, który przeprowadziła agencja bcweb.pl jest zmiana logotypu TSC - lidera usług chemicznych w branży papierniczej. Zmiany na najwyższych szczeblach zarządu w spółkach to często odpowiedni moment na odświeżenie wizerunku firmy. W tym przypadku poza podkreśleniem zmian klientowi zależało na ukazaniu podtrzymania wartości firmy oraz ciągłego rozwoju. Więcej przykładów zmian logotypów oraz o ich znaczeniu przeczytacie jednym z naszych poprzednich artykułów.

 

 Zmiana logo TSC

Zmiana logo TSC - jednego z naszych klientów.

 

Rebranding - kiedy go przeprowadzić

Przeprowadzenia rebrandingu to skomplikowany i często bardzo kosztowny proces niosący za sobą spore ryzyko. Dlatego decyzja z nim związana powinna być przemyślana a Ty powinieneś mieć konkretne biznesowe powody aby go wykonać. Oto niektóre z nich:

  • Przestarzały wizerunek firmy
  • Nowa grupa docelowa
  • Wprowadzenie nowego produktu
  • Zmiana grupy docelowej
  • Chęć poprawy wizerunku firmy
  • Zmiana rynku (np. wejście na rynek międzynarodowy)

Sam fakt, że Twoje logo czy slogan już Ci się znudziły albo to, że sposób Twojej komunikacji nie dociera do odbiorców nie musi wcale oznaczać, że rebranding dobrze się sprawdzi. Zmiana marki nie jest najszybszym i najłatwiejszym sposobem na naprawę Twoje biznesu.

Rebranding - jak skutecznie przeprowadzić

Zdefiniuj na nowo swój rynek oraz grupę docelową

Dobrym zabiegiem przy rozpoczynaniu przeprowadzania rebrandingu jest ponowne zbadanie i przeanalizowanie grupy docelowej, rynku oraz działań konkurencji.

Identyfikacja preferencji Twoich klientów pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie czy Twój wstępny pomysł na rebranding ma sens, a porównanie uzyskanych wyników z początkowym rynkiem docelowym i grupą odbiorców pozwolą sprawdzić czy zaszły jakieś różnice.

Zastanów się nad wizją firmy, jej misją i wartościami

  • Wizja nadaje kierunek Twojej marce i określa działania, które Twoja firma musi podjąć. Z czasem, co oczywiste wizja może ulec zmianie.
  • Misja definiuje cel Twojej firmy. Pomaga odpowiedzieć na pytanie "Po co oraz dla kogo to wszystko robimy?". Misja opisuje Twoich klientów, produkty, które tworzysz czy lokalizację firmy. W miarę zmieniania się misji firmy, musi się też zmieniać sposób przekazywania informacji.
  • Wartości Twojej firmy wyjaśniają, dlaczego pracujesz nad swoją wizją i dlaczego jesteś zaangażowany w swoją misję. W miarę ewolucji marki, mogą one zmieniać swoje stare wartości. Jeśli trzeba musisz więc zdefiniować swoje nowe wartości, aby pokazać swój główny cel.

Jeżeli, któreś z powyższych uległy znaczącym zmianom w ostatnim czasie w Twojej firmie, sposób komunikacji również musi się zmienić.

Zmiana nazwy firmy?

Jest to bardzo poważny, niosący spore konsekwencje krok, ponieważ może on wpłynąć na rozpoznawalność (albo jej brak) Twojej firmy. Jeżeli stara nazwa wciąż pasuje do wartości czy misji firmy warto ją zachować. Jeżeli jednak nie pasuje do nowej tożsamości warto zastanowić się nad jej modyfikacją tak aby niosła za sobą odpowiednie przesłanie oraz była chwytliwa.

Więcej o tworzeniu nazw firmy możecie przeczytać w jednym z naszych poprzednich wpisów.

Nowy slogan

Przy wszelkiego rodzaju firmowych sloganach, czy hasłach najważniejsze jest aby skutecznie przekazywały wizję oraz misję firmy, a także były łatwo zapamiętywalne. Podobnie jak z nazwą - warto zachować tutaj ostrożność.

Skutecznie dobrane hasło sprawi, że klienci będą z nim kojarzyć Twoją firmę. "Just do it" od Nike, czy Redbullowski "Redbull doda Ci skrzydeł" są tego doskonałymi przykładami.

Rebranding - oprawa graficzna

Nowe logo

Logo jest doskonałą manifestacją tego, że w Twojej firmie zaszły duże zmiany. Oto kilka podstawowych rad, które należy wziać pod uwagę przy procesie projektowania nowego logotypu:

  • Stwórz logo, które będzie się wyróżniać;
  • Użyj uniwersalnych stylów oraz kształtów, które pasują do Twoich kanałów komunikacji;
  • Upewnij się, że nowe logo wspiera Twoją misję, wizję i wartości.
  • Spróbuj wykorzystać części starego logo, aby ułatwić klientom rozpoznanie Twojej marki.

 

Odświeżenie logotypu bcweb.pl w 2022 roku

 

Kolorystyka

Kwestia kolorystyki jest bardzo obszerna i złożona. Odpowiednio dobrane barwy na zawsze będą się nam kojarzyć z konkretnymi markami. Myśląc McDonald od razu na myśl przychodzi czerwień i żółć, a myśląc Ikea natomiast, każdy przed oczami od razu ma żółty oraz niebieski. Dlatego odpowiednie dobranie kolorystyki dla Twojej, firmy, tak aby pasowała do wizerunku marki jest kluczowe.

Więcej o tematyce kolorystyki brandowej możecie przeczytać w tym artykule.

Odświeżone projektowanie graficzne

Wraz z nadejściem nowego loga oraz kolorystyki firmy, warto wprowadzić również zmiany w projektach grafik na Social Mediach czy w wyglądzie Twojej strony Internetowej. Zastanów się nad modyfikacją wszelkiego rodzaju grafik czy obrazów, aby zachować spójność. Upewnij się, że są zaprojektowane tak aby tworzyć odpowiedni przekaz marki

W jednym z naszych poprzednich wpisów poruszyliśmy temat błędów w identyfikacji wizualnej, których warto się wystrzegać:

Twoja firma przeszła rebranding? Pochwal się tym!

Przeprowadzenie skutecznego rebrandingu to ogromny sukces dla Twojej firmy. Pokazanie tego procesu na swoich Social Mediach czy na stronie internetowej niesie za sobą wiele korzyści, dlatego zdecydowanie warto to zrobić. Przede wszystkim jest to idealny pretekst do interakcji oraz przypomnienia o sobie klientom. Odświeżenie identyfikacji graficznej, czy nowy slogan to przecież potwierdzenie tego, że Twoja marka stale się rozwija i nie spoczywa na laurach. Jest to również dobry moment na pożegnanie tego co było oraz przedstawienie planów na przyszłość. 

Przeprowadzenie rebrandingu również często wiąże się z ogromnymi zmianami w komunikacji firmy, warto jest więc pochwalić się tym, chociażby po to, żeby klienci byli pewni, że to wciąż ta sama firma, z której usług wcześniej korzystali i którą obserwowali.

Rebranding - podsumowanie

Niezależnie od tego, czy Twoja marka potrzebuje delikatnego odświeżenia jednego elementu czy całkowitej metamorfozy, rebranding jest kluczowy w tworzeniu właściwego postrzegania Twojej firmy w sieci.

Jeżeli uważasz, że samemu nie jesteś w stanie tego zrobić, skontaktuj się z nami! Agencja bcweb.pl zajmuje się za Ciebie kompleksowym przeprowadzaniem rebrandingu, zarówno od strony graficznej, copywritingowej, jak i kreatywnej. Odświeżymy dla Ciebie logotyp, slogan czy kolorystykę firmy, a także przeprowadzimy rebranding całkowity (od A do Z).

 

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Agencja Marketingowa Filip Bartnicki
NIP: 822 235 18 56
W sprawie pracy zapraszamy do kontaktu pod adresem: 
rekrutacja@bcweb.pl
Chcesz zacząć?

Czekamy na wiadomość!

informacją o administratorze i przetwarzaniu danych
informacją o administratorze i przetwarzaniu danych