Tworzenie witryny to nie jest praca jednej strony, czyli agencji marketingowej. Nie wystarczy zlecenie nam stworzenia www, wpłacenie pieniędzy i czekanie na świetne efekty. To dzieło dwóch stron - my nie istniejemy bez Ciebie, Twoja witryna internetowa nie zaistnieje bez nas. Nie myśl sobie teraz, że, ojej, skoro tak, to pewnie będziemy wydzwaniali do Ciebie po kilka razy dziennie i pisali dziesiątki maili przez cały okres trwania prac. Nie. Właściwie jesteś nam potrzebny tylko na początku. W artykule podpowiemy Ci, jak się przygotować do działania z agencją, by współpraca przebiegała sprawnie i nie ciągnęła się miesiącami.
Prześlij nam swoje logo i księgę znaku
Skoro podjąłeś decyzję o stworzeniu strony internetowej swojej firmy w agencji reklamowej, w grę wchodzą trzy możliwości:
- Masz już swoją firmę, więc masz też logo (bez niego się chyba nie da?).
- Dopiero otwierasz swoją firmę i tworzenie www ma się odbywać równolegle z uruchomieniem strony www. - Jeśli tak, zleć nam najpierw stworzenie Ci logo.
- Masz już firmę i masz logo, ale stworzyłeś je kilka lat temu i zdajesz sobie sprawę, że jest przestarzałe. - Wtedy najpierw zleć nam odświeżenie Twojego logo, a następnie stworzenie strony.
Pominiemy kwestię drugą i trzecią, ponieważ nie tego ma dotyczyć artykuł (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jakie znaczenie ma logo i cała identyfikacja wizualna Twojej marki, zapraszamy tutaj). Dodamy tylko kilka zdań o księdze znaku. Księga znaku to, można powiedzieć, nieodłączna część logo. Twórca logo powinien stworzyć księgę, w której zawrze dokładne informacje na temat tego, w jakich wariantach kolorystycznych może ono ewentualnie występować, jakie odległości od siebie mają mieć litery, jakie proporcje mają być zachowane podczas zabiegów jego zmniejszania, zwiększania etc. Jeśli nie masz księgi znaku, jakoś sobie poradzimy. Najważniejsze, abyś wysłał nam logo w wersji wektorowej, czyli w jednym z następujących formatów: PDF, EPS, SVG, AI lub CDR. Pamiętaj, że Twoje logo, jego barwy, jego styl, warunkują w dużym stopniu wygląd projektu graficznego Twojej strony. Bez niego projektant graficzny nie zacznie pracy.
Jeśli nie masz księgi znaku, jakoś sobie poradzimy. Najważniejsze, abyś wysłał nam logo w wersji wektorowej, czyli w jednym z następujących formatów: PDF, EPS, SVG, AI lub CDR.
Przekaż nam zdjęcia i wszelkie materiały graficzne, które chcesz mieć na stronie
Do stworzenia projektu graficznego potrzebne będą zdjęcia. Jeszcze niedawno najbardziej popularną i niebudzącą sprzeciwu opcją było niedostarczanie ich przez klienta, ponieważ nikt nie miał na tyle profesjonalnych fotografii swoich elementów oferty, swojego sklepu, by nadawałyby się na stronę www. Uwaga: profesjonalne to takie, na których nie widać leżących nożyczek albo brudnego kubka do kawy, a dodatkowo - co ważne - wykonane są w wysokiej rozdzielczości, dobrej jakości aparatem, a nie cyknięte nie najnowszym smartfonem. Niewielu właścicieli firm ma czas i głowę do wykonywania profesjonalnych sesji. Dlatego projektanci graficzni korzystają z banków zdjęć, czyli z miejsc, w których można wykupić za niewielką cenę profesjonalne fotki innych autorów. Możesz więc poprosić nas o wycenę zdjęć z banków, a my dobierzemy Ci najlepsze. To jedna z dwóch opcji. Ta gorsza.
Druga jest taka, że jednak masz własne zdjęcia lub zlecasz zrobienie sesji agencji. Należy pamiętać, że konkurencja jest dziś ogromna, strony internetowe powstają jak grzyby po deszczu i warto postawić na oryginalność, której najlepszym dowodem są własne zdjęcia, pełniące wizualnie kluczową rolę na Twojej witrynie. Graficzne przedstawienie zespołu również jest ważne - zdjęć Twojego zarządu raczej nie znajdziemy w stockowych serwisach.
Uwaga: profesjonalne [zdjęcia] to takie, na których nie widać leżących nożyczek albo brudnego kubka do kawy, a dodatkowo - co ważne - wykonane są w wysokiej rozdzielczości, dobrej jakości aparatem, a nie cyknięte nie najnowszym smartfonem. Niewielu właścicieli firm ma czas i głowę do wykonywania profesjonalnych sesji.
Przygotuj treści na temat swojej firmy
Trudno przygotować szczegółowe treści wcześniej, przed podpisaniem umowy z agencją, bo treści i ich sugerowane długości zlecane są po stworzeniu konceptu realizacji i mapy serwisu. Podstawa jest jednak dość prosta i najczęściej spotykana, a Ty już na samym początku realizacji dostaniesz od nas maila w tej sprawie. Chodzi o to, by dostarczyć agencji standardowe teksty, które powinny się znaleźć na każdej stronie internetowej, tj. “O nas”, “Nasza oferta”, “Czym się zajmujemy”, “Co jest dla nas ważne”. Jeśli Twoja witryna z założenia ma mieć sekcję z blogiem lub aktualnościami, przekaż nam trzy przykładowe treści, żebyśmy poznali formę Twoich wpisów i dopasowali projekt sekcji specjalnie dla Ciebie. Treści te nie są ważne tylko ze względu na możliwość umieszczenia ich na stronie i informowanie przyszłych klientów czy pozycjonowanie; są ważne również na samym początku dla projektanta, by tworząc swoje dzieło wczuł się w Twoje potrzeby, w to, czym się zajmujesz. Opisy Twojej działalności i przedstawienie elementów oferty, będą tu bardzo pomocne, bez nich trudno zacząć prace.
PS Jeśli nie czujesz się najlepszy w pisaniu, nie jesteś pewny, gdzie postawić przecinek i o co dokładnie chodzi z wartościowym dla wyszukiwarek contentem, możesz zlecić to copywriterowi. On zadba nie tylko o językowe walory Twoich tekstów, ale także o odpowiednie pozycjonowanie Twojej strony.
Jeśli Twoja witryna z założenia ma mieć sekcję z blogiem lub aktualnościami, przekaż nam trzy przykładowe treści, żebyśmy poznali formę Twoich wpisów i dopasowali projekt sekcji specjalnie dla Ciebie.
Prześlij nam dane i dokumenty
Dobrze, kiedy strona internetowa jest zintegrowana z Twoimi kontami na portalach społecznościowych. Jeśli prowadzisz firmowe konto na Facebooku, Instagramie czy innym komunikatorze, koniecznie prześlij nam dane i linki, abyśmy mogli stworzyć Ci loga portali i podpięcia, które za jednym kliknięciem doprowadzą użytkowników w odpowiednie miejsca. Pamiętaj też o danych swojej firmy - adresie, telefonie do konsultanta. Zastanów się, jakie dane ma podać klient podczas wypełniania formularza kontaktowego. Konieczna jest również informacja o wykorzystywaniu na Twojej stronie ciasteczek (cookies) oraz polityka prywatności. Dokumenty te może dla Ciebie przygotować np. firma Lexlab. Strona internetowa bez polityki prywatności nie powinna zostać uruchomiona!
Z kim współpracujesz? Masz certyfikaty?
Wartościowe treści na www są oczywiście bardzo ważne, ale najlepszym potwierdzeniem Twojego profesjonalizmu będą loga klientów i partnerów, z którymi współpracujesz lub współpracowałeś. Strona internetowa to doskonałe miejsce na pochwalenie się swoją działalnością. Prześlij nam logotypy w dobrej jakości, żebyśmy mogli ładnie wkomponować je w Twoją www. To samo dotyczy certyfikatów. Skoro prowadzisz firmę, na pewno się szkolisz, podnosisz kwalifikacje. A może Twoje produkty zyskały tytuły produktów najlepszej jakości? Należy opowiedzieć o tym klientom. Forma graficzna niby wystarczy, ale jeśli chcesz, możesz przesłać nam również tekst, mówiący o tym, czego certyfikat dotyczy i w jaki sposób go zdobyłeś. Pamiętaj, im więcej wartościowej treści na Twojej stronie, tym lepiej.
Skoro prowadzisz firmę, na pewno się szkolisz, podnosisz kwalifikacje. A może Twoje produkty zyskały tytuły produktów najlepszej jakości? Należy opowiedzieć o tym klientom.
Wypowiedz się na temat słów kluczowych i tego, co Ci się podoba
Bez tej opcji przeżyjemy, ale jednak często mamy poczucie, że nasi klienci lepiej znają swoich własnych klientów i swoją firmę, dlatego zawsze zachęcamy do autorskich sugestii. Jakie słowa najbardziej kojarzyć się powinny z Twoją działalnością i usługami, które oferujesz? Jakie elementy oferty są dla Ciebie szczególnie ważne i co sobie wyobrażasz, gdy myślisz o swojej firmie? Słowa kluczowe to latarki, które dajesz klientom, by w ciemności mogli trafić na Twoją stronę internetową i skorzystać z tego, co oferujesz. To słowa, które sprawiają, że jesteś bardziej widoczny w sieci.
Przyjmiemy nie tylko sugestie słów kluczowych. Przyjmiemy również linki do stron, które podobają Ci się wizualnie. Konkretne projekty i rozwiązania, które szczególnie przypadły Ci do gustu i myślisz, że mógłbyś mieć podobne na swojej stronie. Chcielibyśmy poznać Twój gust, aby już za pierwszym razem zaproponować Ci projekt marzeń. Możesz nam to ułatwić.
Słowa kluczowe to latarki, które dajesz klientom, by w ciemności mogli trafić na Twoją stronę internetową i skorzystać z tego, co oferujesz. To słowa, które sprawiają, że jesteś bardziej widoczny w sieci.
Baza dla Twojej strony www
Logo, księga znaku,zdjęcia, grafiki, treści, dane, certyfikaty, dokumenty - mamy już bazę. Wiadomo jednak, że każda branża, każda firma różni się od siebie. Nigdy nie jest tak, że koncept realizacji, który tworzymy, jest taki sam jak koncept dla innych firm. Agencja proponuje rozwiązania oryginalne i indywidualnie dostosowane do potrzeb klienta, do jego działalności, dlatego poza podstawą materiałową, którą opisaliśmy, często będziemy dopominać się wężej zakresowego contentu. Przykład? Jeśli prowadzisz szkółkę piłkarską dla dzieci, świetnym rozwiązaniem będzie stworzenie galerii ze zdjęciami dzieciaków z treningów, dlatego zaproponujemy Ci oddzielną sekcję i poprosimy o dosłanie dużej liczby zdjęć. Jeśli szczególną wagę w swojej firmie przywiązujesz do kwestii CSR, zachęcimy Cię do udzielenia bardziej szczegółowych danych na ten temat. Słowem, będziemy próbowali wyciągnąć od Ciebie wszystkie najcenniejsze informacje i materiały, które mogą Cię postawić w jak najlepszym świetle. Na początku poprosi Cię o nie nasz account manager - już podczas pierwszego spotkania zapoznawczego.
Autorka wpisu: Kinga Sabak