Strony WCAG - dostępność stron internetowych - bcweb.pl
Nasza strona używa ciasteczek (cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Za pomocą ustawień przeglądarki możesz określić warunki ich przechowywania.

Strony WCAG - dostępność stron internetowych

Coraz więcej klientów pyta nas, czym właściwie jest WCAG, czy ich firma powinna mieć witrynę zgodną z WCAG i czy w naszej agencji tworzy się strony zgodne z tym dokumentem. Otóż WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) to, mówiąc po polsku, wytyczne dotyczące ułatwień w dostępie do treści publikowanych w internecie. Jeszcze prościej? To sprawienie, by z internetu mogły korzystać osoby z mniejszym lub większym stopniem niepełnosprawności, a także osoby starsze, które mogą mieć problemy ze wzrokiem czy słuchem. Na pozostałe pytania odpowiemy w tym tekście.

WCAG i liczby

Na początek trochę liczb. Według raportów Global Digital 2019 z internetu obecnie korzysta 57% światowej populacji. W samej Polsce (według GUS) korzysta z niego ok. 80% ludzi. Dodatkowo, w naszym kraju 12% ludności stanowią osoby niepełnosprawne. Jeśli dodamy do nich procent ludzi w wieku seniorskim, a następnie odejmiemy procent tej społeczności niekorzystający z internetu, i tak zostanie nam dużo. Pewnie kilka milionów, co? No i właśnie dlatego WCAG jest takie ważne. Żeby ci wszyscy ludzie także mogli swobodnie korzystać z internetu i nie czuli się wykluczeni; przecież to głównie w sieci, zwłaszcza przez ostatnie pandemiczne miesiące, toczy się życie.

Czy WCAG to obowiązek?

O dokumencie WCAG stało się po raz pierwszy głośno w 2015 roku. To w tym roku weszło w życie rozporządzenie, które określało minimalne wymagania WCAG. Chodziło o to, by strony internetowe miast, gmin, powiatów, jednostek organizacyjnych oraz innych instytucji publicznych zawierały choćby minimalne ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Równie ważną ustawą była ta z kwietnia 2019 roku - dotyczyła dostępności cyfrowej stron www i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Była ona unowocześnioną wersją z 2015 roku (WCAG 2.0). Prawdą jest jednak to, że nadal jedynie wyżej wspomniane instytucje mają obowiązek stosowania WCAG 2.1. Czy zatem właściciele prywatnych firm oferujący swoje usługi w internecie powinny się interesować WCAG? TAK. Chociaż w małym stopniu.

Po co mi WCAG?

Odpowiedź na to pytanie jest raczej oczywista - to przecież bardzo ważne, żeby każdy, bez względu na problemy zdrowotne i dysfunkcje, miał możliwość korzystania z internetu. Każdemu właścicielowi strony internetowej powinno na tym zależeć. I nie chodzi wyłącznie o humanitaryzm; chodzi także o zwyczajne pozyskiwanie klientów i rozszerzanie swojej grupy docelowej. Osoby niepełnosprawne i osoby starsze (którym wytyczne WCAG również pomagają poruszać się w internecie) to również konsumenci, na którym nam przecież zależy.

Poza dbaniem o dobry wizerunek marki oraz o pozyskiwanie szerokiej grupy odbiorców, wytyczne WCAG to także coś, na co zwracają uwagę algorytmy wyszukiwarki; słowem, inwestowanie w WCAG to dobre praktyki SEO i inwestycja w przyszłość swojej firmy.

WCAG w praktyce, czyli jak to wygląda na stronie?

Nie będziemy oczywiście mówić o stronach internetowych urzędów administracji publicznej. Skupimy się na najbardziej podstawowych działaniach, które można wykonać na stronach naszych klientów, prowadzących własny biznes i zadających nam pytania, które przytoczyliśmy na samym początku tekstu.

Zacząć należy od tego, że podstawowe działania WCAG wcale nie są wyjątkowo skomplikowane i często pokrywają się ze standardowymi działaniami, które podejmujemy w sprawie pozycjonowania stron www, czyli działań zgodnych z wytycznymi SEO.

Powiększanie tekstu

Możliwość powiększania tekstu, czyli najbardziej oczywiste działanie, mające ułatwić zapoznawanie się z contentem na stronie osobom słabowidzącym. Warto pamiętać, że coraz więcej ludzi starszych korzysta dziś z internetu, a mała czcionka, która wygląda designersko i jest w pełni zgodna z najnowszymi trendami w projektowaniu, niekoniecznie pozostaje wyraźna dla osób z problemami wzrokowymi. Niezbędna jest możliwość zmiany rozmiaru czcionki.

Kontrasty między tekstem a tłem

Przyjazna kolorystyka jest bardzo ważna, szczególnie dla użytkowników z zaburzeniami postrzegania kolorów. Oczywiste jest, że najlepiej pokazywać wszystko czarno na białym, ale gdyby wszystkie strony internetowe były w takiej kolorystyce, świat stałby się bardzo nudny. Specjalnie dla osób z innym postrzeganiem barw, warto wprowadzić chociażby samodzielne zwiększanie/zmniejszanie kontrastu lub możliwość wyboru alternatywnej wersji kolorystycznej.

Jeśli mowa o postrzeganiu kolorów, warto pamiętać też, by nie odnosić się do kolorów w komunikatach do czytelników. Teksty typu: "Zobacz zielony box, by poznać szczegóły" należy sobie darować.

Oczywiste jest, że najlepiej pokazywać wszystko czarno na białym, ale gdyby wszystkie strony internetowe były w takiej kolorystyce, świat stałby się bardzo nudny.

Przemyślana nawigacja i formatowanie

Nagłówki H1, H2, H3 itd. to sprawa, o której nie raz pisaliśmy już w kontekście SEO i odpowiedniego wskazywania treści wyszukiwarkom. Tytuły, leady, nagłówki to coś, co przyczynia się do “zaciągania” ważnych słów kluczowych, ale też do ułatwienia skanowania tekstu przez użytkowników strony. Jakie zalety dla osób niepełnosprawnych ma wprowadzanie takiej nawigacji? Nawigacja związana z nagłówkami i poszczególnymi sekcjami strony to gwarancja prostego poruszania się po witrynie wyłącznie za pomocą klawiatury i przycisku Tab. Chodzi o to, by witryna była przewodnikiem - by sama znała swój początek i oprowadzała "zwiedzających" po wszystkich swoich pokojach, czyli podstronach. Duża liczba kliknięć komplikuje sprawę i niekoniecznie jest intuicyjna.

Chodzi o to, by witryna była przewodnikiem - by sama znała swój początek i oprowadzała "zwiedzających" po wszystkich swoich pokojach, czyli podstronach. 

Napisy do filmów, plików multimedialnych

To działanie ma pomóc przede wszystkim osobom niesłyszącym, którzy chcą zapoznać się z materiałami multimedialnymi znajdującymi się na naszej stronie. Dodatkowy plus jest taki, że praca związana z tworzeniem napisów wpływa korzystnie na pozycjonowanie - content pisany to pożywka dla algorytmu wyszukiwarek, które wyłapują słowa kluczowe także z filmów.

Opisy alternatywne i edytowalna czcionka na grafikach

Opisy alternatywne, czyli tzw. alty to także standardowe działanie pod SEO. W jaki sposób pomogą ludziom? Osoby niewidome często korzystają z programów, które odczytują im zawartość przeglądanej witryny. Prawidłowe opisanie zdjęcia lub grafiki pozwoli niewidomym wyobrazić sobie, co znajduje się na graficznym contencie. To samo dotyczy infografik i innych tego typu materiałów graficznych - dobrze opisane obrazy to materiał, który zostanie przeczytany przez lektora w programie.

I jeszcze jedno - jeśli umieszczamy na naszej witrynie pliki do pobrania, czyli np. katalogi z ofertą, zadbajmy o przyjazny format (PDF lub chociaż doc.), ponieważ dzięki temu wspomniany lektor będzie miał szansę je odczytać. Unikajmy za to tabel, w których trudno się połapać bez perfekcyjnych zdolności wzrokowych i manualnych.

To nie takie trudne

Sami widzicie, że większość rozwiązań, o których wspomnieliśmy, jest Wam już znana z innych naszych artykułów, dotyczących w głównej mierze sposobów na dobrą optymalizację swojej witryny. Oczywiście były to rady uniwersalne. Do każdego projektu należy podchodzić indywidualnie i wszystkie działania dotyczące WCAG powinny być w pełni dostosowane do danej branży i jej grupy docelowej. Wszelkie bardziej zaawansowane działania dotyczące WCAG ustalamy osobiście z naszymi klientami.

To także od Ciebie zależy, w jakim stopniu chcesz prowadzić tzw. witrynę "dostępną", czyli umożliwiającą korzystanie z niej wszystkim użytkownikom, pozwalającą im zrozumieć Twoje idee i ułatwiającą logiczną i intuicyjną interakcję z Twoim serwisem. Pamiętaj, że gra toczy się przede wszystkim o Twój wizerunek, ale działania te mają równie korzystny wpływ na wzrost liczby Twoich klientów i właściwe pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Autorka wpisu: Kinga Sabak

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Agencja Marketingowa Filip Bartnicki
NIP: 822 235 18 56
W sprawie pracy zapraszamy do kontaktu pod adresem: 
rekrutacja@bcweb.pl
Chcesz zacząć?

Czekamy na wiadomość!

informacją o administratorze i przetwarzaniu danych
informacją o administratorze i przetwarzaniu danych