Dyrektywa Omnibus - kary do 40 tyś. złotych! Czy Twój sklep internetowy jest na to gotowy? - bcweb.pl
Nasza strona używa ciasteczek (cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Za pomocą ustawień przeglądarki możesz określić warunki ich przechowywania.

Dyrektywa Omnibus - kary do 40 tyś. złotych! Czy Twój sklep internetowy jest na to gotowy?

Dyrektywa Omnibus - kary do 40 tyś. złotych! Czy Twój sklep internetowy jest na to gotowy?

Od nowego roku w życie weszła dyrektywa Omnibus. Wprowadzono w niej wiele zmian dotyczących praw konsumentów oraz regulacji zasad funkcjonowania m.in. sklepów Internetowych. 

 

Jedną z najważniejszych zmian zawartych w dyrektywie jest obowiązek informowania przez sklepy o średniej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. 

W naszym artykule przyjrzymy się powyższej zasadzie, regulacjom z nią związaną oraz ewentualnym konsekwencjom wynikającym z nieprzestrzegania wprowadzonej dyrektywy.

Nowe zasady dla sklepów Internetowych - jakie zmiany trzeba wprowadzić?

Dyrektywa Omnibus wprowadza wiele zmian dotyczących prowadzenia działalności, a także reguluje istniejące już pojęcia. Nowe zasady dla sklepów Internetowych mają być ukłonem w stronę konsumenta i zapewnić mu większą przejrzystość zakupów.

Jednym z najważniejszych nowych zasad dla sklepów Internetowych jest obowiązek informowania konsumentów o średniej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu konsumenci będą mogli łatwiej porównywać ceny oraz sprawdzić, czy dana promocja rzeczywiście przynosi oszczędności.

Co dokładnie będą musieli zrobić właściciele sklepów Internetowych? Od początku 2023 roku obok „promocyjnej” ceny należy podać również informację o najniższej stawce, jaką sklep oferował w  przypadku konkretnego produktu lub usługi w ciągu co najmniej 30 dni. Przykład jak powinna wyglądać informacja o najniższej miesięcznej cenie w sklepie Internetowym możecie zobaczyć na poniższym screenie.

Nowe zasady dla sklepów Internetowych - czy możemy je obejść? 

Gdzie pojawiają się nowe przepisy, pojawiają się również osoby próbujące je obejść. Jak jest w przypadku nowych zasad wprowadzonych przez dyrektywę Omnibus? 

Przyglądając się paru pierwszym dniom od wprowadzenia dyrektywy, wygląda na to, że spora część przedsiębiorców nie zauważyła lub “nie zauważyła” nowych obowiązków. Inni natomiast szukają sposobów na obejście dyrektywy tłumacząc się  indywidualnymi kodami rabatowymi, których nie trzeba uwzględniać w kontekście promocji. 

Dodatkowo, ustawodawca przewidział wyjątki, w których punkt dotyczący ceny promocyjnej nie ma zastosowania np. w przypadku towarów, które szybko się psują. 

Jeżeli jednak Wasze produkty nie mają 30-dniowego terminu ważności i nie chcecie w bezsensowny sposób tłumaczyć się kodami rabatowymi lub nieuwagą -  powinniście jak najszybciej wprowadzić zmiany w Waszym sklepie Internetowym, dlaczego?

Kary za niestosowanie nowych zasad dla sklepów internetowych

W związku z ustawą, na przedsiębiorcę niestosującego się do nowych obowiązków może zostać nałożona kara w wysokości do 20 tys. zł. W przypadku niedotrzymania tych obowiązków co najmniej trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy od pierwszego nadużycia kara może sięgać nawet 40 tys. zł.

Co zrobić, aby uniknąć kary? 

Dyrektywa Omnibus to nie tylko najniższa cena z poprzednich dni. Pełną listę zmian możecie znaleźć TUTAJ. Jeżeli chcesz uniknąć kary, Twój sklep Internetowy musi od teraz przede wszystkim pokazywać najniższą cenę z ostatnich 30 dni przy każdej wyświetlanej promocji. 

Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić - przychodzimy z pomocą! Wdrażamy zmiany w sklepach Internetowych zgodne z nowymi zasadami na wszystkich poniższych systemach:

Omnibus dla PrestaShop

Po przeprowadzeniu testów moduł, który wybraliśmy do przedstawienia informacji o cenach zgodnie z dyrektywą Omnibus dla systemu Prestashop to OmniPrice. Rozwiązanie to wymaga wdrożenia, oraz przetestowania dla aktualnego szablonu.

Omnibus dla Shoper

Dla standardowych szablonów system Shoper przygotował aktualizację odpowiadającą na dyrektywę Omnibus. W przypadku bardziej rozbudowanych szablonów potrzebne jest indywidualne podejście do sprawy.  

Omnibus dla WooCommerce, WordPress

System Wordpress jako najpopularniejszy system CMS na świecie posiada wiele wtyczek przygotowanych pod tę okoliczność, jednak po sprawdzeniu przez nas ich działania uważamy, że najlepszą odpowiedzią na dyrektywę Omnibus dla WooCommerce jest wtyczka firmy WP Desk - Omnibus. Wtyczka wymaga wdrożenia oraz przetestowania na aktualnym szablonie.

Omnibus dla Quick.Cart, Quick CMS

W przypadku Polskiego rozwiązania firmy OpenSolution dodatek stworzyliśmy wewnętrznie, pozwala on na wyświetlanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką. 

Omnibus dla Shopware

W przypadku systemu Shopware korzystamy z dedykowanego przez licencjodawcę pluginu regulującego te kwestie.

Omnibus dla Craft Commerce, Craft Cms

System Craft Commerce jako amerykańskie rozwiązanie niszowe na rynku polskim nie posiada dedykowanego dodatku. Dlatego przygotowaliśmy odpowiednią wtyczkę, która pozwoli na spełnienie założeń dyrektywy Omnibus dla CraftCommerce oraz Craft Cms.

Podsumowanie

Nowe zasady funkcjonowania sklepów Internetowych wprowadzone w dyrektywie Omnibus w znaczący sposób działania promocji. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do zachowania przejrzystości cen, w związku z czym zmiana w kwestii marketingu oraz działania samej witryny jest nieunikniona.

Pamiętajcie, że ustawa weszła już w życie, w związku z czym zmiany na stronie powinny być już widoczne. Jeżeli jeszcze nie są, zajmijcie się tym jak najszybciej, aby uniknąć konsekwencji nieprzestrzegania dyrektywy. 

 

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Agencja Marketingowa Filip Bartnicki
NIP: 822 235 18 56
W sprawie pracy zapraszamy do kontaktu pod adresem: 
rekrutacja@bcweb.pl
Chcesz zacząć?

Czekamy na wiadomość!

informacją o administratorze i przetwarzaniu danych
informacją o administratorze i przetwarzaniu danych