Co ile lat robisz remont swojego mieszkania? Co ile lat odmalowujesz w nim ściany, bo straciły świeżość, pobrudziły się i gołym okiem widać, że wymagają ingerencji pędzla? Podejrzewamy, że dosyć często, przecież ściany szybko się brudzą. Nikt nie chce, żeby jego mieszkanie wyglądało staro i niechlujnie. Czy tak samo myślisz o własnej stronie internetowej, która ma już, powiedzmy, 2-3 lata, a może i więcej? Samo posiadanie własnej firmowej strony nie wystarczy. Strona www jest jak ściana w Twoim mieszkaniu - co jakiś czas potrzebuje odświeżenia, chociaż mamy wrażenie, że nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. W tym tekście powiemy Ci, dlaczego jest to takie ważne i dlaczego jest to dużo ważniejsze od Twoich ścian.
Ściany to prosta filozofia, czysto wizualna - odświeżamy je, bo widzimy, że są brudne. Jeśli chodzi o stronę internetową, nie odświeżamy jej wyłącznie dlatego, że grafiki wyglądają staro, nienowocześnie, chociaż to też jest oczywiście ważny powód. Za wizualnością stoi coś dużo ważniejszego; stare rozwiązania zastosowane na stronie to rozwiązania, które już dawno przestały lubić wyszukiwarki Google’a - one zmieniają swoje wytyczne bardzo często. Dlatego śmiało można powiedzieć, że strona trzyletnia to już strona przestarzała, nieatrakcyjna, strona, która nie zdobywa sympatii algorytmów Google’a.
Samo posiadanie własnej firmowej strony nie wystarczy. Strona www jest jak ściana w Twoim mieszkaniu - co jakiś czas potrzebuje odświeżenia(...)
Zacznijmy więc od prostych spraw
- grafika i teksty
Zacznijmy od tego, co zewnętrzne. Gdy wchodzimy na stronę internetową danej firmy, bo być może wykonuje ona usługi, których obecnie potrzebujemy, i widzimy starą grafikę, chcemy szybko uciekać. Nie mamy zaufania do brzydkich i starych stron. Trendy w projektowaniu zmieniają się tak szybko jak gazetka promocyjna w Biedronce. To, co jeszcze niedawno było modne, dzisiaj jest brzydkie i zniechęcające. Dzisiaj projektuje się inaczej. Strona musi być minimalistyczna, stylowa, nowoczesna, dająca przestrzeń. Czy taka jest Twoja strona, którą tworzyłeś kilka lat temu? Wątpliwe. Prawdopodobnie jest w niej nadmiar elementów, rażące, jaskrawe kolory, albo w ogóle wygląda, jakby była zrobiona w Wordzie. Do tego nie jest zaopatrzona w żadne ze współcześnie oczywistych rozwiązań.
Prosta sprawa to także treści. Jeśli tworzyłeś je kilka lat temu, prawdopodobnie warto je przejrzeć i sprawdzić, czy nie straciły ważności. Nawet nie chodzi o to, że na przestrzeni lat zmieniła się nieco Twoja wizja biznesu, Twoja filozofia pracy czy Twoja oferta. Chodzi o to, że kiedyś inaczej tworzono treści. Pamiętasz strony z treściami, gdzie na siłę wpakowane były słowa kluczowe? Nachalne ich stosowanie już nie jest fancy, takie teksty wcale nie pozycjonują się lepiej, a dodatkowo, jak trudno się przez nie przedrzeć. Dzisiaj dawne, dobre copy czyta się jak męczący i przeładowany tekst z mnóstwem błędów powtórzeniowych. To samo dotyczy rozmieszczania treści na stronie - dawniej z powodu małej liczby podstron umieszczało się jedną wielką ścianę tekstu, w której była mowa o wszystkim. Groch z kapustą nie jest wskazany. Należy posegregować informacje i umieścić je z umiarem na poszczególnych podstronach. O takich kwestiach jak rażące błędy ortograficzne nie będziemy już wspominać, chociaż witryny są nimi zachwaszczone, mimo że często teksty te pisał rzekomo copywriter… Może warto zaufać przyzwoitemu pisarzowi marketingowemu? Wyszukiwarka obecnie ceni i promuje strony z dużą ilością wartościowego contentu. Czy prowadzisz aktualności na stronie, czy prowadzisz bloga? To jeden z najlepszych sposobów bezpłatnego zdobycia wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Wyszukiwarka obecnie ceni i promuje strony z dużą ilością wartościowego contentu. Czy prowadzisz aktualności na stronie, czy prowadzisz bloga?
Rozwiązania
RWD
Jeszcze niedawno witryna projektowana była na jeden typ monitora. Czy Twoja strona ma swoją wersję responsywną? Obecnie to oczywistość. Przeglądamy strony internetowe z monitorów o najróżniejszej rozdzielczości - z małych laptopów, z iPadów, z tabletów, no i przede wszystkim ze smartfonów. Jeśli strona nie jest dostosowana do każdego rodzaju ekranu, jeśli niewygodnie jest nam ją odczytywać, oglądać, wychodzimy i szukamy lepszej, dostosowanej do naszego ekranu.
UX
Czy słyszałeś o UX designerze? To zawód, który jeszcze kilka lat temu wcale nie był tak kosmicznie popularny jak dziś. Czy przy tworzeniu Twojej strony czuwał UX designer? Obecnie bez niego trudno wyobrazić sobie projektowanie www. To człowiek, który zajmuje się projektowaniem witryny i produktów cyfrowych. A robi to w taki sposób, aby korzystanie z nich było łatwe, intuicyjne, przyjemne; by w stu procentach spełniało potrzeby użytkowników. Nietrudno znaleźć strony internetowe, na których od razu po wejściu czujemy się zagubieni. Nie widzimy przycisku kierującego na podstronę z ofertą, nie wiemy, w jaki sposób wejść w menu, nie możemy znaleźć zakładki z kontaktem. UX designer dba o to,by użytkownik czuł się na stronie swobodnie, by łatwo i szybko znajdował informacje, które go interesują. Użyteczność to podstawa w nowoczesnym projektowaniu www!
Szybkość ładowania strony
Kolejną sprawą jest szybkość działania www. Zasada jest prosta: stara strona to wolna strona. Jesteśmy pokoleniem klikaczy: jeśli strona ładuje się dłużej niż trzy sekundy, wychodzimy z niej czym prędzej, żeby klikać dalej i szukać takiej, która szybciej doprowadzi nas do celu, czyli do poznania interesującej nas informacji lub usługi. Więcej na temat szybkości ładowania strony przeczytacie w naszym poprzednim artykule. Strona internetowa musi ładować się ekspresowo, a wpływają na to m.in. grafiki odpowiedniej rozdzielczości, minifikacja plików, serwer, pamięć podręczna, słowem - kwestie, które powinien załatwić programista zorientowany w stu procentach w zasadach współczesnego kodowania.
Algorytmy i reszta
Od sympatii Google’a zależy, czy strona będzie widoczna w wyszukiwarkach. Składa się na to nie tylko czas ładowania strony, o którym była mowa wyżej, lecz także przestrzeganie najnowszych zasad dotyczących pozycjonowania i optymalizacji Twojej witryny. Czy Twoja strona zaopatrzona jest w mapkę Google z lokalizacją firmy? Czy masz przyjazny formularz kontaktowy? Czy wdrożono Ci system zarządzania treścią, żebyś mógł sam zmieniać informacje na swojej stronie? Czy wiesz, czym są metadane i dlaczego są tak istotne? Nikt lepiej od programisty i ludzi od marketingu nie będzie wiedział, co w danym momencie cenią algorytmy, a także co jest istotne dla użytkowników.
Czy Twoja strona zaopatrzona jest w mapkę Google z lokalizacją firmy? Czy masz przyjazny formularz kontaktowy? Czy wdrożono Ci system zarządzania treścią, żebyś mógł sam zmieniać informacje na swojej stronie? Czy wiesz, czym są metadane i dlaczego są tak istotne?
Jeśli nadal nie wierzysz w konieczność odświeżania www
Nie chcemy, żebyś polegał wyłącznie na naszej opinii dotyczącej konieczności odświeżania, unowocześniania stron www. Na szczęście istnieją dostępne każdemu narzędzia pozwalające sprawdzić, czy Twoja witryna jest w porządku i czy spełnia bez zarzutu swoje zadania. Chodzi o Google Analytics. Dzięki niemu możesz sprawdzić statystyki odwiedzin na swojej stronie, a także ich czasowość, czyli tzw. jakość odwiedzin. Google Analytics pozwala sprawdzić, jak dużo użytkowników wchodzi na Twoją stronę, w jaki sposób tam trafili, ile czasu spędzili na danej podstronie, w które przyciski klikali najczęściej, co było dla nich najbardziej interesujące. Wyrocznią będzie też tzw. współczynnik odrzuceń. Chodzi o to, że Google może przekazać Ci informację na temat liczby osób, które wychodzą z Twojej strony po ukazaniu się jednej zaledwie sekcji (zazwyczaj strony głównej). Wiesz, to jest tak, jakby ktoś przyszedł do Ciebie w odwiedziny, na kawę, ale po zobaczeniu jedynie przedpokoju wycofał się, wyszedł, nie miał ochoty oglądać pozostałych pomieszczeń. Twoja strona nie może zniechęcać użytkowników, jeśli zatem współczynnik odrzuceń jest wysoki, należy podjąć działania. A najlepiej zwrócić się do agencji, bo my również możemy przygotować dla Ciebie absolutnie obiektywny audyt Twojej strony: na podstawie narzędzi do badania stron www i zachowań użytkowników wskażemy Ci błędy na Twojej witrynie i kierunek ich naprawy.
Wiesz, to jest tak, jakby ktoś przyszedł do Ciebie w odwiedziny, na kawę, ale po zobaczeniu jedynie przedpokoju wycofał się, wyszedł, nie miał ochoty oglądać pozostałych pomieszczeń
Co da Ci odświeżenie www?
- Możliwość dotarcia do większej liczby klientów.
- Większą widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce Google (dzięki zdobyciu sympatii algorytmu).
- Mniejszy współczynnik odrzuceń (więcej użytkowników pozna Twoją ofertę).
- Dłuższy czas przebywania użytkowników na Twojej stronie.
- Większe prawdopodobieństwo zapytań ofertowych m.in. dzięki przyjaznym formularzom kontaktowym.
- Możliwość wykreowania profesjonalnego, oryginalnego i godnego zaufania wizerunku Twojej firmy.
Efekt główny tych działań jest jeden: zwiększenie sprzedaży.
Możemy stworzyć dla Ciebie audyt www i zaproponować ofertę. Odezwij się.
Autorka wpisu: Kinga Sabak