Panda, Koliber, Pingwin i inne. Czym są algorytmy Google? - bcweb.pl
Nasza strona używa ciasteczek (cookies) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Za pomocą ustawień przeglądarki możesz określić warunki ich przechowywania.

Panda, Koliber, Pingwin i inne. Czym są algorytmy Google?

Panda, Koliber, Pingwin i inne. Czym są algorytmy Google?

Zastanawiasz się, co sprawia, że w rankingu wyników wyszukiwania jedne witryny otrzymują czołowe pozycje, natomiast inne spychane są w otchłań drugiej strony, gdzie prawie nikt nie zagląda? Tu nie ma miejsca na czarną magię – o wszystkim decyduje algorytm, a w zasadzie cały zbiór algorytmów Google.

Nieustannie dopracowywane i aktualizowane przez twórców wyszukiwarki, systemy odpowiadają za porządek w wynikach wyszukiwania, a ich głównym celem jest dostarczanie internautom wartościowych i odpowiednio dopasowanych treści. Dowiedz się, czym są algorytmy Google, które z nich są najważniejsze i za jakie aspekty witryn internetowych odpowiadają.

Czym jest algorytm wyszukiwania?

Algorytm to nic innego, jak zestaw warunków, które muszą zaistnieć, aby możliwe było uzyskanie określonego rezultatu. Przykładając tę definicję do wyszukiwarki Google, należałoby stwierdzić, że algorytm wyszukiwania to system porządkowania stron www zgodnie z wytycznymi obowiązującymi ich twórców. Chodzi o to, aby wyszukiwarka na czołowych pozycjach rankingu proponowała swoim użytkownikom serwisy jak najtrafniej dopasowane do zapytań wpisywanych przez nich w pasku wyszukiwania.

 

Do czego służą algorytmy Google?

Każdego dnia do Internetu trafiają tysiące gigabajtów nowych informacji. Niestety, jakość publikowanego contentu jest bardzo różna. Rolą algorytmów wyszukiwarki Google jest ocena wartości treści, ich uporządkowanie oraz proponowanie użytkownikom najbardziej wartościowych serwisów czy materiałów. W każdej sekundzie roboty analizują ogromne ilości informacji po to, by wyselekcjonować dla nas te, które mają przynieść nam najlepsze rozwiązanie problemu, z którym zwracamy się do „Wujka Google”.

Jakie są najważniejsze rodzaje algorytmów wyszukiwarki Google?

Wiesz już, czym jest algorytm wyszukiwania i dlaczego jest tak ważny z punktu widzenia użytkownika wyszukiwarki. Warto dodać, że poszczególne procesy, które pierwotnie tworzyły jeden algorytm Google, ewoluowały do tego stopnia, że z biegiem czasu stały się samodzielnymi systemami, odpowiadającymi za kluczowe czynniki rankingowe. Obecnie do najważniejszych algorytmów wyszukiwarki Google zaliczają się:

  • Panda – stoi na straży wysokiej jakości treści,
  • Pingwin – analizuje profil linkowy witryny,
  • Koliber – dba o zgodność wyników z intencją użytkownika,
  • Gołąb – zapewnia powiązanie wyników wyszukiwania z lokalizacją użytkownika,
  • Opos – określa czynniki istotne przy pozycjonowaniu lokalnym.

Algorytm Panda – jakość treści przede wszystkim

Nieprzypadkowo Panda jest pierwszym z omawianych w tym tekście algorytmów. Google od kilku lat coraz większy nacisk kładzie na jakość treści publikowanych na stronach www oraz na ogólny autorytet serwisów. Aby nie narazić się Pandzie, musisz przede wszystkim dbać o unikalny, merytoryczny, angażujący użytkowników content. Unikaj wewnętrznych i zewnętrznych duplikacji treści, nie publikuj informacji, które mogą wprowadzać w błąd, nie przesadzaj z liczbą słów kluczowych i nie twórz witryn o słabej jakości.

Pingwin oceni Twoje linki

Działania linkbuildingowe to jeden z najważniejszych elementów strategii SEO. Jednak nienaturalny przyrost linków i pozyskiwanie z serwisów o wątpliwej reputacji z pewnością zwrócą uwagę algorytmu Pingwin, który może nałożyć karę na wybraną podstronę lub na cały serwis. Warto uważać w szczególności na takie praktyki, jak linkowanie z nietematycznych stron lub pozyskiwanie odnośników ze spamerskich serwisów.

Koliber - w służbie idealnego dopasowania

Trzecim „zwierzątkiem”, na które warto zwrócić uwagę, omawiając najważniejsze elementy algorytmu Google, jest Koliber. Rozwijany od 2013 roku system powstał po to, by mechanizm wyszukiwarki w jak najwyższym stopniu rozumiał intencję użytkownika wpisującego dane zapytanie w okienko wyszukiwania.

Powiązanie treści witryn ze słowami kluczowymi już nie wystarczy. Algorytm musi wiedzieć, czy użytkownik poszukuje produktu, treści poradnikowej czy może interesują go opinie innych internautów na temat danego towaru lub usługi.

Gołąb i Opos – algorytmy przydatne lokalnie

W 2014 roku Google wprowadził do swojego algorytmu aktualizację pod nazwą Gołąb. Pozwala ona jeszcze skuteczniej powiązać wyniki wyszukiwania z lokalizacją użytkownika. Podobny, choć bardziej realny wpływ na lokalne pozycjonowanie miał wprowadzony dwa lata później algorytm Opos. Wraz z nimi na znaczeniu mocno zyskały takie elementy pozycjonowania lokalnego, jak wizytówka Google Moja Firma czy optymalizacja witryny pod kątem fraz geolokalizacyjnych.

Inne algorytmy, które warto poznać

Choć Pingwin, Panda czy Koliber to zdecydowanie najpopularniejsze spośród algorytmów, nie oznacza to, że skuteczny specjalista SEO może pomijać pozostałe elementy systemu Google. Obecnie mówi się o ponad 200 czynnikach rankingowych, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na pozycję witryny w SERP-ach. Wiele z nich jest nieznanych, a ich udział w algorytmach wyszukujących stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę twórców wyszukiwarki. Za ocenę współczynników w skali od 0 do 10 odpowiada m.in. wprowadzony w 1998 roku algorytm Page Rank. Innym systemem, o którym warto wspomnieć, jest Page Experience. Jedną z jego funkcji jest zwalczanie witryn, które w górnej części (czyli w tzw. above the fold) mają wiele dodatkowych boxów, reklam czy innych irytujących i utrudniających korzystanie z serwisu elementów.

Algorytmu nie trzeba się bać!

Skuteczna optymalizacja SEO strony musi uwzględniać częste aktualizacje algorytmów Google. Efektem modyfikacji silnika wyszukiwarki mogą być m.in. czasowe spadki pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Ważne, aby w takiej sytuacji zachować spokój i nie podejmować działań pod wpływem emocji. Pomocne z pewnością okaże się skorzystanie z usług doświadczonej agencji SEO, która nie tylko zajmie się skutecznym pozycjonowaniem witryny, ale również zapewni optymalny model działania w przypadku modyfikacji algorytmu wyszukiwarki. 





Kontakt

Skontaktuj się z nami

Agencja Marketingowa Filip Bartnicki
NIP: 822 235 18 56
W sprawie pracy zapraszamy do kontaktu pod adresem: 
rekrutacja@bcweb.pl
Chcesz zacząć?

Czekamy na wiadomość!

informacją o administratorze i przetwarzaniu danych
informacją o administratorze i przetwarzaniu danych